Her finner du materiale som omtales i, eller er relevant for tema som tas opp i boka Tekst 2 null.

Boken kan leses i sin helhet på nett: tekst2null.infodesign.no mens "oppfølgeren" Digitale medier og materialitet kan bestilles her.

Les mer om boka på disse sidene og hos Universitetsforlaget

19.09.2012

- Avisene dør før 2025

Papiravisa kan være borte i løpet av 10-15 år, mener BI-forsker Erik Wilberg. Nye momsregler kan framskynde prosessen.

I dag åpner årskonferansen til Mediebedriftenes Landsforening (MBL) - hvor avisbransjen, politikerne og medieforskerne samles for å diskutere medienes framtid. Blant de store temaene er overgangen til digitale plattformer - med endringene det medfører for medienes inntekter og rolle i samfunnet.

På årets konferanse er det håp om at kulturministeren bruker tida på talerstolen i morgen til å snakke om en endring i momssatsen for digitale medier.

Momssatsen er 25 prosent for nettaviser, mens papiravisene har momsfritak. En lav, felles sats vil derfor være en ytterligere fordel for nettmediene.

Vi vil i framtida se både mindre redaksjoner og færre aviser, mener Wilberg.

- Man vil ansette journalister med multimedieferdigheter som kan publisere på flere plattformer. Hvem som overlever, er avhengig av hvem som klarer å tilpasse seg, sier han.

Wilberg mener dette vil styrke den offentlige debatten, i motsetning til hva mange frykter.

- Man ser allerede denne endringen på nett - folk ønsker å delta og kommentere. Jeg tror ikke det blir mindre offentlig debatt, men vi får flere plattformer å publisere på. Det er som de sier i utredningen fra mediestøtteutvalget, det er «lett å komme til orde, men vanskelig å bli hørt».

Kilde: Klassekampen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
Design by Pocket Blogger Templates